Har haft en helt underbar vecka fylld med sol, bad, värme och äventyr med min älskade man på Rhodos. Vi bodde på hotellet Blue Star Atlantica Princess i Ialyssos. Ett helt fantastiskt hotell som jag verkligen kan rekommendera. För första gången hade vi dessutom bokat med all inclusive vilket kändes riktigt lyxigt.

Lördagen den 18 juni började vårt äventyr. Vi flög från Norrköpings flygplats och det var bekvämt att ha så pass nära till och från flyget.

Vi lämnade ett gråmulet Norrköping med endast 14'C och kom fram till ett soligt och härligt Rhodos med ca 33'C.

Givetvis så blev det ett dopp i poolen efter incheckning och lunch. På kvällen tog vi en liten promenad i närområdet.

I söndags blev det en dag vid hotell-området då vi bara njöt av sol, bad, god mat och dryck. Framåt kvällen tog vi även en tur med turist-tåget som vi blivit tipsade om av reseguiden. Det var dock en besvikelse då det inte ingick någon guidning på turen. Nä en turist-fälla skulle jag nog kalla det för. Men bortsett från det så var det en riktigt skön, avkopplande och härlig dag.

I måndags var det dags för lite äventyr. Vi tog bussen in till Rhodos stad. Vi vandrade runt i gamla stan vilket var väldigt mysigt och vackert med anor från medeltiden. Hettan gjorde det dock något jobbigt att vandra runt trots mängder med vatten. Runt 40'C och nästan vindstilla.

Tillbaka på hotellet så var det något svalare då vi bodde på den västra sidan av ön med lite mer fläktande vindar. Temperaturen kunde skilja 5-10 grader från den östra till den västra sidan.

Svettiga och riktigt sugna på ett bad så tog vi oss ner till havet som låg endast 50 meter från hotellet. Skönt och svalkande i vattnet, men jag måste erkänna att klapperstensstrand inte riktigt föll i min smak.

Efter ett par timmar vid havet blev det lite sol och bad i poolen.

I tisdags hyrde vi en bil. Spännande att ge sig ut på vägarna på egen hand då grekerna inte har riktigt samma trafikregler som vi har hemma i Sverige, men det gick bra. Vi tog bilen och åkte till Lindos - den vita staden. Häftigt att få uppleva alla dessa vita hus, trånga gränder, den magnifika utsikten och åsnor som fungerade som en sorts taxi, vi red dock inte på dessa. Hett även denna dag med 39'C. Värmen gjorde att vi inte kunde ta oss upp till templet vilket var lite synd men det var definitivt en trevlig utflykt.

Efter några timmar bestämde vi oss för att leta upp en strand för att svalka oss i havet. Vi hade dock ett krav, vi ville hitta en strand utan klappersten. Inte helt lätt men efter 3-4 försök så lyckades vi. Vi upptäckte nog öns finaste sandstrand, en riktig pärla som snabbt blev vår favorit. Agathea Beach - golden sand.

Vilken strand alltså! Den finaste sandstrand jag någonsin skådat, klart vatten och ej så exploterat.

På kvällen var det grekisk buffé följt av en traditionell grekisk afton med sång och dans. Vi passade förstås på att svalka oss med en varsin god drink.